Máte tady někdo zkušenosti s linuxem?
Chystám se přejít na linux. Na nb mám visty, ale chtěl bych vyzkoušet něco jiného a něco nového se naučit.
Jsem začátečník a neznalec. Jelikož i co se týká znalostí, tak i u win to není nic moc, takže bych volil něco pro začátečníky.
Přemýšlím nad ubuntu. Ten je pro začátečníky jako dělaný a hlavně se mi i 10.04 líbí (protože vypadá jako macOS

-> Jak je na tom ale linux (hlavně ubuntu) s bezpečnosti? Mám o toto trochu větší obavy, jelikož jak platí u win, spousty free softů obsahují viry a jiný malware... proto mu (a jeho programům) moc nedůvěřuji...
-> Dále mám obavy z instalace programů z repozitářů, jelikož nevím jak se dá tomuto důvěřovat... přece jen mi to připomíná něco jak stahuj.cz, kde někdo naháže různé programy a třeba některé klidně můžou obsahovat něco nebezpečného nebo nějaké udaje někam odesílat...
Přece jen způsob na win kde stáhnu prověřený a známý program z oficiálních stránek a popřípadě jej prověřím ještě na virustotalu mi přijde tak trochu bezpečnější...
Ono pokud bych stahoval program z oficiálních repozitářů které udržuje třeba výrobce ubuntu, tak tam bych tomu ještě trochu důvěřoval, jenže tam moc programů není a je potřeba stahovat z repozitářu udržovaných komunitou a tam už tomu nevěřím...
-> Ale hlavně je potřeba antivir, firewall nebo něco jiného? Jak je to s malwarem...
Zatím tedy přemýšlím nad ubuntu (ale mám i trochu obavy z funkčnosti bluetooth a wi-fi na mém notebooku, která mi v live cd nejela). Jde mi hlavně o to, že je easy, má dobrou podporu, plno návodu + cz knihu (kterou už mám přečtenou) a dobře vypadá.
-> Je ubuntu dobrá volba (co se týká kvality, jednoduchosti a hlavně bezpečnosti) nebo by jste volily něco jiného?
Celkem rád mám soft ve kterém se můžu hrabat a plno věcí upravit, nevím jak je na tom linux a jak tam jde toto. Jestli je třeba na každou blbost instalovat program nebo stačí editace nějakých konfiguráku atd. (né že bych to teda zatím moc uměl